I en fersk artikkel i NY Times kommer nye avsløringer om utviklingen av Boeing 737 Max:
"The Roots of Boeing’s 737 Max Crisis: A Regulator Relaxes Its Oversight"
https://www.nytimes.com/2019/07/27/business/boeing-737-max-faa.html
Her bekreftes hvordan FAA ga mer og mer kontroll-arbeid over til Boeing.
Ja, man kan faktisk si at FAA abdiserte ... uten at dette var alment kjent.
FAAs godkjenninger av Boeing 737 Max ble derfor av flyindustrien ... og ikke minst av flypasssjerene ... tatt for god fisk.
Og Boeing-ledelsen skjønte ikke at når man utøvde så stor grad av EGEN-kontroll .... da ØKTE behovet for at Boeing tok risikovurderinger MER alvorlig enn før.
Men det motsatte skjedde.
Boeing hadde behov for "å kutte svinger" i konkurransen med Airbus.
Og så ble gjort ... på bekostning av flysikkerhet.
Utrolig ... siden det er flysikkerhet flyprodusentene lever av.
Skudeneshavn 29. juli 2019
Jan Marton Jensen
På Twitter:
https://twitter.com/janmarton/status/1155797962360008704
Ny info:
18. oktober 2019:
https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/explosive-text-messages-reveal-boeing-knew-of-mcas-aggression-in-2016-and-misled-faa/
18. oktober 2019
https://www.reuters.com/article/us-ethiopia-airplane-boeing-exclusive/boeing-pilots-messages-on-737-max-safety-raise-new-questions-idUSKBN1WX25G
26. september 2019
" Boeing Underestimated Cockpit Chaos on 737 Max, N.T.S.B. Says"
https://www.nytimes.com/2019/09/26/business/boeing-737-max-ntsb-mcas.html
18. september 2019 Lang artikkel:
"Crash Course"
"How Boeing's managerial revolution created the 737 MAX disaster" https://newrepublic.com/amp/article/154944/boeing-737-max-investigation-indonesia-lion-air-ethiopian-airlines-managerial-revolution
Kilde:
27. juli 2019
https://www.nytimes.com/2019/07/27/business/boeing-737-max-faa.html
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar