En ytring fra en amerikansk flyver og dataspesialist er tankevekkende.
Med sin faglige bakgrunn i begge fagområder fremhever Gregory Travis:
- Boeing har med Max8 egentlig designet et nytt fly med spesielle aerodynamiske egenskaper.
- Men så har man valgt å kalle det en mindre endring av den kjente 737-modellen ... og prøvd å kompensere med nye dataløsninger.
- Dermed har man hatt kortere vei til markedet .... og opplæringstid og -kostnader har kunnet reduseres.
Her er artikkelen fra USA:
"How the Boeing 737 Max Disaster Looks to a Software Developer"
"Design shortcuts meant to make a new plane seem like an old, familiar one are to blame"
https://spectrum.ieee.org/aerospace/aviation/how-the-boeing-737-max-disaster-looks-to-a-software-developer
Utdrag fra artikkelen:
So Boeing produced a dynamically unstable airframe,
the 737 Max. That is big strike No. 1. Boeing then tried to mask the
737’s dynamic instability with a software system. Big strike No. 2.
Finally, the software relied on systems known for their propensity to
fail (angle-of-attack indicators) and did not appear to include even
rudimentary provisions to cross-check the outputs of the angle-of-attack
sensor against other sensors, or even the other angle-of-attack sensor.
Big strike No. 3.
None of the above should have passed muster. None of the above
should have passed the “OK” pencil of the most junior engineering staff,
much less a DER.
.............
Her har man bevisst tatt snarveier i konkurransen med Airbus.
Og både Boeings egenkontroll og FAA's kontroll har sviktet.
Når kontrollorganene innen luftfart svikter ... da er det grunn til å rope varsko.
Og saken må få maksimal oppmerksomhet ... gjennom full åpenhet om hva som skjedde.
Og så må det fokuseres på ANSVAR.
Ansvar man ikke kan betale seg ut av ...mao PERSONLIG ansvar.
Skudeneshavn 18.april/24. juli 2019
Jan Marton Jensen
Ny info:
23. juli 2019
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/07/23/195596525/norsk-familie-saksoker-boeing-etter-flystyrten-i-etiopia
Kilde:
18. april 2019
https://spectrum.ieee.org/aerospace/aviation/how-the-boeing-737-max-disaster-looks-to-a-software-developer
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar