Jeg er blitt opptatt av en negativ utvikling for fylkesveiene våre.
Og har uttrykt dette i flere innlegg i vår lokale Haugesunds Avis.
Veibygging og veihold er livsnerver for alle lokalsamfunn.
Hvordan ansvaret for veibygging er organisert og finansiert er avgjørende for hvor god jobb som kan gjøres.
Nylig omorgansiering ... der Riksveier er blitt Fylkesveier ... og der nå Statens Vegvesens ansvar blir overført til fylkene er en viktig faktor.
Jeg har uttrykt bekymringen i dette innlegget 29. november 2019:
"Riksveier ble Fylkesveier ...og nå ser vi resultatet: Kyst-Norge lider"
Her vises det til "Vista-analysen" og det konkluderes at det må bli et "kystoppgjør".
Også publisert i Hgsd Avis 2. desember 2019 og der gitt utdypning under kommentarer:
Bekymringene ble gjentatt 14. april 2020 da den nylige ekstrabevilgningen til samferdsel var forbeholdt Riksveier:
"Ekstraordinære midler til veibygging: Så langt bare til riksveier"
Fylkesveiene er i bakleksa igjen.
Og i innlegget utrykker jeg bekymring om veier på fylkesnivå må konkurrere om midler med andre lovpålagte oppgaver.
Og at for sentralt bevilgede veimidler til fylkene er det ofte gitt føringer mht til bruk.
Staten styrer gjennom bevilgningene.
Fylkenes frie midler til veier er derfor begrenset.
Fylkenes frie midler til veier er derfor begrenset.
I bildet hører også bompengeprosjekter der Bilister/(Kommuner) og Fylker og Stat har inngått spleiselag.
Utviklingen der det er inngått slike "veibyggings-kontrakter" får stor oppmerksomhet der veier skal bygges.
Lokalt har vi bompengeprosjektet Haugalandspakken der opprinnelig i 2008 Staten skulle stå for 25 % av prosjektkostnadene og Fylket for 5%.
Har kostnadsdelingen blitt slik?
Og hva medførte det at Staten innførte full moms på veibygging?
Spørsmålene er flere enn det er gitt klare svar.
Jeg mener Rogaland Fylke har meldt ... i de siste år ... an man ikke har hatt "ordinære midler" til Haugalandspakken.
Men har tilført pakken "ekstraordinære midler".
Hva betyr det?
Hvis dette er tilbakeføring av veimomsen ... burde ikke da dette fremgå i klartekst?
Og har man da ikke i praksis avkortet antall meter veier som kan bygges?
Det sliter på lokalpolitikere som skal styre lokal veibygging i et så uryddig landskap som det er blitt de siste år.
Faktisk er dette så alvorlig at det kan bli et demokratisk problem:
Hvem vil frivillig stå i slike "veistrider" der det er knapphet på midler og uklart ansvar?
Her trenges det en åpen diskusjon.
Og konklusjoner som gir trygghet for at:
Lokal veibygging: - Det får vi til!
Og har man da ikke i praksis avkortet antall meter veier som kan bygges?
Det sliter på lokalpolitikere som skal styre lokal veibygging i et så uryddig landskap som det er blitt de siste år.
Faktisk er dette så alvorlig at det kan bli et demokratisk problem:
Hvem vil frivillig stå i slike "veistrider" der det er knapphet på midler og uklart ansvar?
Her trenges det en åpen diskusjon.
Og konklusjoner som gir trygghet for at:
Lokal veibygging: - Det får vi til!
Skudeneshavn 27. april 2020
Jan Marton Jensen
Ny info:
Ny info:
29. april 2021 Se også min kommentar til HA-artikkelen
https://www.h-avis.no/bypakke-og-strekningsvis-i-sveio-haugesund-og-karmoy/s/5-62-1176538
3. juni 2020 Se også min kommentar til HA-artikkelen
https://www.h-avis.no/reagerer-pa-farlig-vei-det-var-like-for-jeg-fikk-et-par-unger-i-grillen/s/5-62-989586?access=granted
3. juni 2020 Se også min kommentar til HA-artikkelen
https://www.h-avis.no/reagerer-pa-farlig-vei-det-var-like-for-jeg-fikk-et-par-unger-i-grillen/s/5-62-989586?access=granted
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar