fredag 29. november 2019

Riksveier ble Fylkesveier ...og nå ser vi resultatet: Kyst-Norge lider

Ansvaret for en rekke veier og ferjestrekninger i hele Norge ble  i 2010 overført fra Stat til Fylke.
Riksveier ble Fylkesveier.
I utgangspunktet skulle tilstrekkelige midler følge med.
Men det har nåværende  regjering ikke fulgt opp.
Og etter hvert er mye av de bevilgede statsmidler  bundet opp til utvalgte bruksområder:
a)  Rassikring
b) Tunnel-utbedringer

Resultatet er at Fylkeskommunene ikke har nok midler til nødvendig vedlikehold av eksisterende fylkesveier.
Samt at Fylkene har reduserte muligheter til investering i NYE veier og bidra som opprinnelig tenkt med fylkesmidler i bompengeprosjekter.

Dette skjer samtidig som vedlikeholdsbehovet er ØKENDE.
Langs kysten krever veier, kaier og broer MER vedlikehold enn før  ... pga klimaendringer og tidens tann.

Saksområdet er grundig analysert av Vista Analyse, som konkluderer i klare ordelag:
 
"Oppsummert finner vi at staten ikke har tilført tilstrekkelige midler til å opprettholde ønsket kvalitet på fylkesveinettet på lengre sikt" (Vista Analyse 19. 6. 2018)

"Økende forskjeller mellom riks-og fylkesveger
Utviklingen i bevilgninger til riks-og fylkesvegformål etter Forvaltningsreformen (2010) tyder på at standarden på riksvegnettet er hevet betydelig, mens fylkesvegene blir hengende etter. Vi har ikke grunnlag for å fastslå om denne prioriteringen er riktig ut fra samfunnsøkonomiske kriterier." (Vista Analyse 19. 6. 2018) 

Det er tydelig at dette er en villet politikk fra nåværende regjering.
Flytte ansvar for  "mindre viktige saker" ned til fylkesnivå ... og deretter skvise området økonomisk.
Dette er uansvarlig politikk ... som må få mye større politisk oppmerksomhet.

Det er spesielt kystområdene dette går utover.
Og det må komme et KYSTOPPRØR mot Samferdselsdepartementet slik at det kan bli MER midler til nødvendig vedlikehold, utbedring og nybygging  av fylkesveier.

Skudeneshavn    29. november 2019

Jan Marton Jensen


Publisert i Haugesunds Avis 2. desember 2019:
https://www.h-avis.no/debatt/leserinnlegg/nyheter/riksveier-ble-fylkesveier-og-na-ser-vi-resultatet-kyst-norge-lider/o/5-62-909769


På Twitter:

2. desember 2019
https://twitter.com/janmarton/status/1201443790621466624


13. januar 2020
https://twitter.com/janmarton/status/1216777085013909504


Ny info:

7. november 2020  Se kommentar til artikkelen
https://www.h-avis.no/mindre-asfalt-pa-veiene/s/5-62-1088644


14. april 2020   Se kommentar til artikkelen
https://www.h-avis.no/600-millioner-kroner-fordeles-pa-veiprosjekter-over-hele-landet/s/5-62-969513


Kilde:

19. juni 2018
https://vista-analyse.no/site/assets/files/6508/va-rapport_2018-14_hva_har_skjedd_med_fylkesveiene_etter_forvaltningsreformen.pdf

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar