tirsdag 7. september 2021

Byutvikling Åkrehamn - Diskusjonen som ikke er tatt

Åkrehamn har navn etter det opprinnelige området der tettstedet ble til.
Men vekstkraften har flyttet utviklingen og utbyggingene opp og rundt hovedveien, nåværende fylkesvei  547.- Og der har biltrafikken bare vokst og vokst ... ved tellepunktet på Tjøsvold er den tett oppunder 13.000 ÅDT. Etter norsk standard tilsier en slik trafikkmengde en 4-felts vei.
 
Denne nord-sør-gående hovedtrafikkåren deler Åkra brutalt på midten.
Den gjør kryssing for myke trafikanter utfordrende, ja farlig.
 
Og dette vil bare bli verre etter alle solemerker. 
For trekkene videre er tydelige ... mer og mer av aktiviteter som trekker barn og myke trafikanter ... det blir  på vestsiden:
- Ny skole
- Idrettsanlegg
- Kulturhus  
- Bibliotek
- Handel
- Åkrasanden
- Nye leilighetsbygg .... der besteforeldrene bor

Dette mens familieboligene med barn mest er på østsiden.
I denne situasjonen burde diskusjonen gå når dagens trafikkbilde kan endres.
Den planlagte veien øst for Åkra vil åpne for dette ... at trafikkvolum kan flyttes UT av sentrum.
Og at mye mer av lokal biltrafikk orienteres øst-vest  ... sammenfallende retning som myke trafikanter i økende omfang skal ta ... og det flere ganger til dagen.

Og da er det påfallende at Fylkesadministasjonen bestiller en utredning der BIL-trafikken virker  være hovedsak.
Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at åpner man boligområder mer for nord-sørgående trafikk gjennom sentrum og boligområder  ... så kan man svelle unna økende volumer av biltrafikk der.

Men er det slik Åkrehamn skal utvikles?
Mer og mer trafikk gjennom sentrum nord-sør?
Mens myke trafikanter mer og mer skal øst-vest ...

For byutvikling må man ta for seg de langsiktige trendene og ha en visjon gjerne 100 år fram i tid.
I det minste må DISKUSJONEN om dette gå.
Og den må gå NÅ ... for beslutningen om veistruktur for Åkrehamn den tas nå snart.
Gjeldende for de neste 100 år.


Skudeneshavn   7. september 2021

Jan Marton Jensen
 

Publisering:
Sendt til Haugesunds Avis 7. september 2021
Publisert i den trykte utgaven 9. september 2021
 
Publisert på nett 11. september 2021:

 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar