lørdag 20. mars 2021

E134 i NTP - Kommentar med den rolle Haugesunds Avis bør ha

Epost sendt 20. mars 2021
 
Til Redaktør Einar Tho i Haugesunds Avis
Hei,

Jeg er usikker om Redaktøren får med seg kommentarer til avisens artikler.
Nå har jeg nettopp skrevet en kommentar der jeg peker direkte på oppgaver avisen bør ha.
Det gjelder vintersikker E134 over Haukeli .... der min kommentar er lagt til denne artikkelen i avisen:

Her er min kommentar ... der jeg peker på den rolle avisen kan ha ... ref innspillet  om "faktaboks":

"Kampen om vintersikker E134 over Haukeli er så vidt begynt.
Det har hele tiden vært vanskelig å få NOK gehør for E134 ettersom Bergens-politikerne ikke har vært interessert i en arm til Bergen.
- Bergen har hele tiden orientert seg mot E16.

Det nye nå er at arm fra E134  til Bergen skal konsekvensutredes.
Både Statens vegvesen og Nye veier har lagt sin tyngde inn i forarbeidene til NTP at E134 med arm til Bergen er beste og mest lønnsomme veiløsning over fjellet.
Nå må denne KVU-en med arm til Bergen bli igangsatt raskt og ferdigstilt i tide til å påvirke NTP-en i andre periode.
Parallelt må løsningen fra Røldal til Haukeli være utredet.
Slik at straks man ser godene ved denne armen til Bergen er strekket Røldal-Haukeli "gryteklart" ... som det kalles.

Underveis må arbeidet med KVU-en ha offentlig fokus.
Og hele tiden må de opprinnelige faglige vurderingene av fordelene med E134 være plassert i en "faktaboks" når avisene skriver om saken.
Haugesunds Avis kan begynne umiddelbart med å lage en slik faktaboks.
Til bruk hver gang avisen skriver om temaet.
Det bør bevisst være OFTE ...."
.................

Lykke til med artikler og faktaboks!

Mvh
Jan Marton Jensen
Skudeneshavn    20. mars 2021

Tidlere innlegg om samme sak:
 
14. februar 2020    
Publisert i Haugesunds Avis 15. februar 2020 - Papirutgaven
"Haugalandet må gå til "Nye Veier" for å få nye veier inn på neste NTP 2022-2033"

 
Ny info:
 
14. juli 2021      Se kommentarer til denne artikkelen
 
 
Kilde:
19. mars 2021

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar