Debatt i Aftenposten om utviklingen i Gaza, se Kilde.
Min kommentar1:
Aftenpostens journalister dokumenterer her det planmessige opplegget for etnisk rensing av palestinerne på Gazastripen. Alt som opprettholder liv ødelegges. Det SKAL være et ulevelig samfunn der , med anarki og sykdom, uten håp.
Dette er en soleklar kollektiv avstraffelse, en krigsforbrytelse.
Ja, en forbrytelse mot menneskeheten.
Journalistene har vist opplegget.
Da må også den redaksjonelle LEDELSE begynne å bruke ORDENE, de ordene som presist og utilslørt beskriver virkeligheten.
Det er dette som er pressens HOVED-oppgave.
Min kommentar 2:
Forskjellen er NETTOPP 2. verdenskrig, lærdommen derfra, at slik krig og etnisk rensing ikke måtte gjenoppstå.
Derav: FN, Menneskerettserklæring, Folkerett og 4. Geneve-konvensjon.
Det er et paradoks at det er Israel som undergraver Folkeretten systematisk, som fastslått av ICJ.
Min kommentar 3 klokka 11.18 til Moderasjon
Du skrev:
"Palestina eksisterer ikke. Heller ikke palestinerne."
..............
Kommentar:
Virkeligheten er motsatt.
Der er millioner av palestinere, mennesker av kjøtt og blod.
Din kommentar er drepende.
I sin hensynsløshet er den en boomerang.
Min kommentar 4:
Inn på Vestbredden har Israel sendt hundretusenener av israelere som under den brutale og ulovlige (ref ICJ) okkupasjonen, nå snart 60 år, utfører vold, pogromer og drap på palestinere, i suveren forakt for Folkeretten.
Du kjenner historien?
Min kommentar 5:
Du skrev:
"ICJ kan si det de vil men ifølge internasjonal lov var "Vestbredden" eller Judea og Samaria (og Gaza) en del av den nye staten Israel i 1948."
.............
Kommentar:
"ICJ kan si hva de vil, men ..."
Du velger som Israel å pisse på Folkeretten.
Som om lærdommen etter 2. verdenskrig er uvesentlig.
Og velger å fremføre en moral som bekrefter det Einstein skjønte allerede i 1930 da han skrev:
"Only direct cooperation with the Arabs can create a safe and dignified life.
What saddens me is less the fact that the Jews are not smart enough to understand this, but rather, that they are not just enough to want it."
Du setter deg OVER både ICJ og Einstein.
Det skulle du tenke på.
Min kommentar 6:
Nonsens.
Du bestrider Bibelen?
At nomadefolket jødene etter sin ørkenvandring kom til Palestina, der de innfødte hadde sørget for at landet "fløt av melk og honning"."
Skudeneshavn 7. juni 2026
Jan Marton Jensen
Kilde:
7. juni 2026
https://www.aftenposten.no/verden/i/bOL0Xg/trump-ville-ha-skyskrapere-og-luksusriviera-noe-helt-annet-bygges-paa-gazastripen-naa