torsdag 2. mars 2023

Min kommentar til redaktøren i Haugesunds Avis om hans innlegg: "Jeg vil heller ha det godt en god stund, enn vondt lenge"

 

Min kommentar 1. mars til denne saken i Haugesundsa Avis:

Einar Tho:
"Jeg vil heller ha det godt en god stund, enn vondt lenge"


Min kommentar:
Jan Marton Jensen error  (redigert)
Det er sentrale etiske temaer redaktøren i Haugesunds Avis her tar opp til diskusjon.
Litt spisset:
Er der en ALDERSGRENSE for når man skal bruke store offentlige midler på helsen til folk?
Går denne ved 90 år?
DET inntrykket KAN man få ved å lese redaktørens betraktninger.

Og da ledes man inn på problemstillingen:
NÅR det må prioriteres ... HVEM skal man prioritere når der er knappe ressurser i helsevesenet?

DESSVERRE er ikke redaktør Tho prinsipiell.
For det SENTRALE spørsmålet dreier seg om:  MENNESKEVERDET.
Har det med ALDER å gjøre?
ELLER har det med RESSURSBRUK å gjøre?
Må de GAMLE og SVAKE stille seg bakerst i køen når ressurser skal prioriteres?

Hvis dette er inntrykket man får av  innlegg fra leger fra Helse Fonna og fra  HA's redaktør ... da har vi en stor etisk problemstilling å ta stilling til:
- Hvordan forholder vi oss til menneskeverdet for de svake og ressurskrevende? 

Det er nødvendig å belyse denne prinsipielle premissen før man diskuterer videre.
For ellers går vi mot et sorteringssamfunn. 
Er det dit vi vil?


Kilde:
24. februar 2023
https://www.h-avis.no/jeg-vil-heller-ha-det-godt-en-god-stund-enn-vondt-lenge/o/5-62-1491073

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar