"Nå trenger vi et nytt og tilpasset regelverk som sikrer åpenhet og kvalitet, og at offentlige tilskudd kommer barna til gode, sa Sanner på pressekonferansen." (Dagsavisen 27. april 2019)
NÅ?
Det nye regelverket skulle vært der ... FRA BØRJAN.
Alle med et minimum av innsikt kjente til alle de "triks i ludo" som kan brukes i et konsern for å overføre overskudd der man ønsker.
Eller til å redusere skatt til fellesskapet.
Eller til å ta overskuddet til utlandet.
Triksene er mange ... og de har vært kjente ... og praktiserte ... innen næringslivet i minst 50 år.
Sanner kunne brukt 1 time hos et revisjonsfirma og han ville fått en smørbrødliste å jobbe med.
Men NÅ tar han omsider noen grep:
- En barnehager skal være et "eget rettssubjekt" ... en egen oppfølgbar enhet
- Aktiviteten der skal bare være barnehagedrift ... ingen forkludrende ANNEN virksomhet i enheten
- Låneopptak skal være via banker ... ikke fra eget konsern/internbank/morselskap
Når det nå blir slik er det fordi kreativiteten innen regnskapsførsel er nesten uendelig når man går inn for det. Flere søsken-selskaper kjøper tjenester av hverandre. Det faktureres for administrasjon og leie. Det lånes penger internt osv. osv.
Tanken var OPPRINNELIG at det var KOMMUNENE som skulle føre økonomisk tilsyn og kontroll med regnskapene for private barnehager innen kommunen.
En utrolig naiv forestilling ... at en presset kommuneadministrasjon skulle gå inn i kompliserte økonomivurderinger i barnehager.
Så har det da også vist seg at det omtrent ikke har vært NOEN kontroll med barnehagene.
Aftenposten fastlo 28. april 2018 ... for nøyaktig ett år siden:
"Nesten ingen kontroll med private barnehager"
"Kommunene har etter 2013 hatt tilsyn med bruken av offentlige tilskudd i bare 1 prosent av de private barnehagene."
KUN 1% er blitt kontrollert (kunnskap takket være Aftenpostens undersøkelser).
Derfor kommer det fra Sanner et forslag om en SENTRAL konntrollinstans i Utdanningsdirektoratet ... istedet for den enkelte kommune.
I lys av denne sendrektigeten som her er beskrevet ... da er det kanskje ikke overraskende at det offentlige har gitt private barnehager ... 1 milliard kroner (tall bare for 2017)... til å dekke kostnader disse barnehagene IKKE HAR HATT.
Ingen skjønte at man ga bort offentlige midler slik.
Og ingen på mottakersiden i de private barnehagene har sagt ... Nei takk.
Det måtte en studie fra Høgskolen i Innlandet før dette ble avslørt.
I sum har vi i saksområdet offentlige tilskudd til private barnehager nærmest en LÆREBOK i mangelfull forståelse for kreativ regnskapsførsel innen næringslivet ... og SENDREKTIGHETEN i å etablere forskrifter og regelverk som kan gi effektiv kontroll med at offentlige midler brukes som forutsatt.
Man var SEN med bemanningsnorm.
Man er nå SEN med hensiktsmessig økonomisk kontroll.
En oppegående politisk ledelse hadde ikke kommet slik på etterskudd som man nå er.
Det må forventes MYE MER .... når signalene nå er MER privatisering.
Ellers kommer både politikere og privatisering i mer vanry.
Tidligere om dette tema:
"Kommers i barnehagen II"
https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/kommers-i-barnehagen-ii-1.1473417
"Kommers i barnehagen "
https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/kommers-i-barnehagen-1.1277390
Skudeneshavn 28. april 2019
Jan Marton Jensen
På Twitter
22. desember 2019 Til Civita
https://twitter.com/janmarton/status/1208716461155454976
Publisert på Dagsavisen/NyeMeninger 28. april 2019
https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/kommers-i-barnehagen-iii-sendrektige-sanner-strammer-opp-systemet-1.1474089
Ny info:
29. april 2019
https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/Jore3J/Aftenposten-mener-Nodvendig-innstramning-for-private-barnehager
Kilde
26. april 2019
https://www.dagsavisen.no/innenriks/moxnes-om-forslag-til-ny-barnehagelov-som-a-kurere-beinbrudd-med-plaster-1.1471586#cxrecs_s
28. april 2018
https://www.aftenposten.no/okonomi/i/wEnnVG/Nesten-ingen-kontroll-med-private-barnehager
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar