fredag 12. april 2019

Ingen norske aviser bør ha Facebook sin kommentarløsning

På prinsippielt grunnlag bør INGEN norske aviser eller tidsskrifter bruke Facebook sin løsning for kommentarer til artiklene.
Facebook samler informasjon om enkeltpersoner som bruker selskapets løsninger... og SELGER slik informasjon til villige kjøpere.

I UK erfarer man dette nå under Brexit.
Store pengeinteresser annonserer der for  "Hard Brexit"  ... rettet til lokale velgere ... at disse skal påvirke sine medlemmer av Parlamentet.
Facebook ikke bare SELGER kontaktinformasjonen.
De NEKTER også å oppgi hvem som er bakmennene og betaler for annonsene.
 - Her er det profitten som rår ... PYTT-PYTT med åpenhet og demokrati.

Norske aviser og tidsskrifter må erstatte Facebook-løsningen de måtte ha for kommentarer med egne og norske løsninger. For de bør fortsette med å ha mulighet for kommentering.

En ekstra grunn til ikke å ha Facebook som kommentarløsning ... det er de mulighetene som er bygget inn for sensur av innlegg. Flere redaktører benytter seg av slik sensur/utestenging, eksempelvis MIFF. - Da bidrar Facebook til løsninger som ENSRETTER leserne.

Skudeneshavn  12. april 2019

Jan Marton Jensen


Publisert på Dagsavisen/NyMeninger 12. april 2019
https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/ingen-norske-aviser-b%C3%B8r-ha-facebook-sin-kommentarl%C3%B8sning-1.1465262

Kilde:

12. april 2019
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/K38ooG/Hvis-data-er-den-nye-oljen_-hvem-eier-denne-dataen--Ole-Jacob-Sunde

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar