Haugalandspakken er ute av kontroll.
Ingenting fungerer som tenkt ... alt sprekker:
- Kostnadene for det enkelte prosjekt sprekker.
- Totalrammen sprekker, man kan bare få gjennomført de høyest prioriterte prosjektene.
- Sentrale enkeltprosjekter kommer ikke på plass for Karmøy og Haugesund.
- Mange mindre prosjekter sklir ut i "attergløyma" og har ikke lenger eiere.
I forhild til det forespeilte er det snakk om en meget grov miss.
Det brukes mer enn ett års inntekter under pakken på Europaveiprosjekter der det IKKE er innkreving av bompenger. Ansvaret for kostnadsoverskridelser virker falle på bompengeyterne, mens fylket og stat går fri. Rollene/ansvaret til styret for Haugalandspakken, Fylket, Staten, Veivesenet og utførende entrepenører virker uklart.
Karmøy nølte med å gå inn i Haugalandspakken.
Men basert på en forespeilet prosjektpakke kom Karmøy med, og her foreligger en egen Stortingspreposisjon nr 45:
http://www.vegvesen.no/_attachment/74387/binary/45505?fast_title=St.prp.+nr.+45+%282007-2008%29
Gitt at lite og ingenting er blitt som forespeilet ...
Gitt at det er snakk om milliardverdier ...
Gitt at Haugalandspakken har skapt usikkerhet om organisering og roller ...
.... så er det påkrevet med en grundig gjennomgang av Haugalandspakken.
Noen politikere i Karmøy har valgt å engasjere Kontrollutvalget i pirkete detaljer i den prisverdige bruken av EU-midler i Karmøy.
Snarere skulle politikerne engasjere en faginstans som Kontrollutvalget i en totalanalyse av Haugalandspakken.
Skudeneshavn 25. september 2015
Jan Marton Jensen
Ny info:
28. august 2017
https://www.motor.no/artikler/2017/august/nye-bomringer-og-ekstra-avgifter-pa-vestlandet/
Kilde:
Stortingspreposisjon nr 45:
http://www.vegvesen.no/_attachment/74387/binary/45505?fast_title=St.prp.+nr.+45+%282007-2008%29
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar